interview-met-jeroen-krabbé-tachtig-jaar-in-honderd-woorden | ANBO-PCOB

Podcast-reeks over veiligheid en criminaliteit

Lees meer

Interview met Jeroen Krabbé: 'Tachtig jaar in honderd woorden'

December 2024

02 december 2024

Jeroen Krabbe - anbo-pcob
Hero background icon

Tekst: Arjan Visser Foto: Mark Kohn

Jeroen Krabbé wordt op 5 december tachtig jaar. Hij heeft een poging gedaan die tachtig jaar vast te leggen in acht schilderijen. Voor elk decennium één. ‘En nu mag jij proberen datzelfde leven van mij in een paar honderd woorden te vangen, succes ermee!’

Jeroen Krabbe - anbo-pcob

Het idee dat de beroemde schilder Breitner in 1911 dezelfde trap in Amsterdam beklom, is al een sensatie op zich, maar eenmaal boven in het atelier is de aanblik ronduit overweldigend. Aan de voorkant, badend in het licht: overal penselen, tubes en paletten, schilderijen op ezels en in lijsten. Aan de achterzijde: boekenkast, keukenblok, een tafel met vier stoelen, koffie, croissantjes en de kunstenaar die al sinds 1991 de eigenaar is van deze historische ruimte: een man die schrikt van zijn eigen leeftijd – ‘Hal-leluja!’ – maar ‘m desalniettemin met veel plezier zal vieren. Daarna gaat hij het iets rustiger aan doen. Misschien.

Reis naar de maan

Tachtig jaar in een paar honderd woorden. Hij kan er wel om lachen. Schuift wat heen en weer op z’n stoel, roffelt op het tafelblad. ‘Succes ermee!’

Startpunt van het interview is een zin uit de biografie ‘Krabbé. Een biografisch portret’ van Rosa Koelemeijer. Als Jeroen de zin hoort - met de vleeswagen naar Parijs- staat hij onmiddellijk op en legt even later – ‘Heb je schone vingers?’ – een schriftje op tafel, geschreven en geïllustreerd door Maarten, zijn vader.

'Ik was een jaar of negen. M’n vader was tekenleraar en moest voor een boek dat hij aan het schrijven was, een paar dagen naar Parijs. Hij had geen geld voor de trein dus gingen we met de vleeswagen, van ’s avonds laat tot ’s ochtends vroeg, over al die binnenwegen van Rotterdam naar Parijs. Ik herinner me alles nog: de Hallen, ons hotelkamertje, de uiensoep die we aten, de schilderijen die ik in het Musée d’Art Moderne heb gezien, álles! Het was onvergetelijk. Alsof ik een reis naar de maan had gemaakt.’

Hij zou vaker met zijn vader op stap gaan. Ze bereikten per scooter zelfs de Franse Rivièra, waar ze de woning van Pablo Picasso wilden bezoeken. ‘Maarten probeerde er in z’n beste Frans achter te komen of de schilder thuis was, maar de vrouw bij het hek riep dat we moesten opsodemieteren en stuurde de hond op ons af. Dat vond ik ontzettend zielig voor hem…

Toen ik een paar jaar geleden, voor ‘Krabbé zoekt… Picasso’, nog eens op die plek stond, kwam dat allemaal weer boven. Die hele serie heeft met hem te maken. Maarten was de man die me alles over kunst heeft geleerd, maar hij was ook degene die vreselijke ruzies maakte met mijn moeder en rond mijn elfde uit ons gezin verdween. Hoezeer ik dát verdriet had verdrongen, merkte ik veel later pas, toen een dochter van mijn zoon Jasper om dezelfde redenen ontroostbaar was. Ik kon alleen maar zeggen dat het over zou gaan, dat de pijn zou verdwijnen, maar ik ben inmiddels bijna tachtig en ik voel het nóg.’

Jeroen Krabbe - anbo-pcob

Het witte doek

Zijn moeder, Greet Reiss, bracht hem de liefde bij voor dat ándere witte doek. Met haar zag hij wekelijks de film waar zij als vertaalster aan werkte. De bioscoop was de plek waar hij besloot filmster te worden.

Je zou de carrière van Jeroen Krabbé kunnen samenvatten met een enkel woord. Duizelingwekkend, bijvoorbeeld. Van het ene naar het andere succes, van ‘Soldaat van Oranje’ tot de echtgenoot van Barbra Streisand in ‘The Prince of Tides’, tientallen toneelstukken, tv-series… Hoewel hij ‘de vaderrol’ omarmde, slokte het werk het grootste deel van zijn tijd op en kwam de zorg voor het gezin vooral op de schouders van Herma terecht. Het waren tropenjaren, zeker toen Martijn en Jasper klein waren.

De komst van nóg een jongen, Jakob, was in zekere zin de bevestiging van wat Jeroen op zijn negende al had geweten toen hij Herma in het Bergens pension Bloemhof tegenkwam: dat is de vrouw van mijn leven. ‘Herma is geweldig, briljant.’ Dat was ze ook toen Jeroen, na het wegvallen van een aantal dierbare vrienden, psychisch in de knel kwam te zitten.

‘Herma zei: tot hier toe heb ik je kunnen helpen, maar nu moet je met iemand gaan pra-ten. Op een dag zag ik Van Dantzig (Andries van Dantzig, psychiater, red.) staan. Hij herkende mij ook. ‘Meneer Krabbé, is er iets?’ Het enige wat ik kon uitbrengen was: Help!’ Van Dantzig verwees hem naar een deskundige collega. Stevige therapiesessies volgden waarin het grootste leed werd opgediept: de moord op zo’n 81 familieleden van zijn moeders kant. De verklaring voor zijn eigen doodsangsten. ‘

Jeroen Krabbe - anbo-pcob

‘Mijn moeder had altijd gezegd dat ik maar beter niet kon vertellen dat ik joods was. Zij sprak nooit over de Holocaust, heeft het allemaal in haar eentje verwerkt. Dat moest ook wel, want er is na de bevrijding niemand van haar familie teruggekomen… Ik durfde in de loop der jaren wel dichter bij dat gevoel te komen, speelde de rol van Otto Frank – met de gele ster van mijn moeder op m’n jas – maar het bleef een onderwerp dat niet écht over mij ging.’

In het voorjaar van 2010 durfde hij het monster in de bek te kijken en voltooide een serie van negen schilderijen die hij als titel ‘De ondergang van Abraham Reiss’ meegaf. Het werd een eerbetoon aan zijn grootvader, zijn moeder en de rest van de familie waar hij met hart en ziel onderdeel van uitmaakte.

Dan rinkelt een deurbel. De fotograaf meldt zich. ‘Kom alvast maar naar boven hoor, de dokter is bijna klaar!’ ’t Is een erfenis van zijn moeder: ‘Ik kan, net als Greet, zware, nare dingen heel snel omdraaien in iets lichts en positiefs. Heb je daar wat aan? Als afsluitende, hoopvolle kerstgedachte?’

Hij staat lachend op, maakt nog een grap, zet verse koffie, plooit zich in de rol van olijke gastheer alsof hij voorlopig wel weer even genoeg van Jeroen Krabbé heeft laten zien.

De 5 voor Jeroen

‘Samenzijn met de familie.’

‘In 1989 zat ik voor filmopnamen op een eilandengroep in de Stille Zuid-zee. Het idee dat ik de kerstdagen in mijn eentje zou moeten doorbrengen was verschrikkelijk. Herma kwam. Jasper met zijn vriendin, Jakob was erbij. Alleen Martijn moest helaas werken. Kerstballen en sterretjes op een tropisch eiland. Krankzinnig, maar ’t is de mooiste Kerst die ik me kan herinneren.’

‘Ik heb het gevoel dat mijn leven pas écht begon toen ik in 1962 de Amsterdamse Toneelschool binnenstapte. Ik was aangekomen op de plek waar ik moest zijn.’

‘Dat is m’n oude buurjongetje Peter Koghee. Ik ken hem sinds mijn zesde. Een vriendje dat nu ook al tachtig wordt… Trouw zijn is voor mij heel belangrijk. ‘

‘Mijn hangmat. Het is zo prettig om daar even in te liggen, beschermd, in stilte. Mos! Hou ik ook zo van. Gek hè? Prijzen, premières, aandacht, heel de wereld over reizen; ’t is allemaal erg leuk, maar ik hecht veel meer waarde aan die kleine dingen.’

Levensloop

Jeroen Krabbe - anbo-pcob

1944 Geboren op 5 december 1954 Eerste ontmoeting met Herma van Geemert, de vrouw van zijn leven

1965 Doet eindexamen bij de Amsterdamse Toneelschool

1968 Geboorte Martijn

1970 Geboorte Jasper

1977 - 1981 Rijksacademie 1977 Speelt glansrol in ‘Soldaat van Oranje’

1982 Jakob wordt geboren 1985 Regisseert en speelt in ‘Het dagboek van Anne Frank’ 1986 Eerste Hollywoodfilm ‘Jumpin’ Jack Flash’

1987 Speelt in de James Bond-film ‘The living Daylights’ 1998 Regisseert ‘Left Luggage’ 1999 Benoemd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw

2001 Regisseert ‘The Discovery of Heaven’

2005 - 2006 AVRO ‘Allemaal THEATER’ en ‘Allemaal FILM’ 2015 TV-serie ‘Krabbé zoekt…’ 2024 Viering 80ste verjaardag, met een documentaire, en boek ‘Krabbé. Een biografisch portret’ en Museum Cobra: ‘Jeroen Krabbé 80 - 8 decennia in beeld’