Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap
Lees meer08 december 2025
Vorig jaar raakten 7800 mensen ernstig gewond in het verkeer. In 2023 waren dat er nog 7400. Er kwamen wel iets minder mensen om het leven: 684 in 2023 en 675 in 2024.
Dat blijkt uit cijfers van het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Veel fietsers en dan vooral veel oudere fietsers (60-plus) zijn slachtoffer. Fietsers zijn zowel de grootste groep bij de verkeersdoden (36 procent) als bij de ernstig verkeersgewonden (71 procent). Meer dan de helft van alle slachtoffers was ouder dan 60 jaar. De voorlopige cijfers over 2025 laten zien dat het aantal verkeersdoden tot en met augustus iets hoger ligt dan in 2024. Ook het aantal tot nu toe door de politie geregistreerde verkeersgewonden neemt verder toe. Prognoses tot 2040 wijzen op een verdere stijging: circa 10 procent meer verkeersdoden en 20 procent meer ernstig verkeersgewonden.
Het aantal doden stijgt al jaren op 30 en 60 kilometer per uur wegen en treft vooral fietsers en voetgangers. Bij ernstig gewonden zijn het vooral fietsers die gewond raken in ongevallen zonder betrokkenheid van gemotoriseerd verkeer zoals auto’s.
“We wéten welke maatregelen effectief zijn”, zegt Letty Aarts op de website van het SWOV. Ze is er hoofd van de afdeling ‘Data en Analyse voor Beleid’. “Eerder onderzoek liet ook zien dat er voor veel van die maatregelen niet altijd op voorhand veel draagvlak is. Als we écht naar minder verkeersslachtoffers willen, dan zullen we bereid moeten zijn om ook impopulaire maatregelen te nemen. Met alleen maatregelen waarvoor draagvlak is red je onvoldoende levens om het tij te keren.” Voorbeelden hiervan zijn de fietshelm om hersenletsel bij fietsers te voorkomen of een snelheidsassistent in auto’s die ervoor zorgt dat auto niet harder kan dan de voorgeschreven snelheidslimiet.
ANBO-PCOB vindt uiteraard dat ieder slachtoffer er één te veel is. Om de verkeersveiligheid te verhogen, vinden wij een pakket aan maatregelen nodig:
Direct naar
Lidmaatschap
Ledenservice
Advieslijn
Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?
Aanmelden