Nieuwe campagne over ‘Data na de dood’ | ANBO-PCOB

Nieuwe campagne over ‘Data na de dood’

Levenseinde en nalatenschap

13 december 2024

anbo-pcob-nieuwsbericht-data-na-de-dood
Hero background icon

Wat laat u online achter?

Iedereen heeft het, maar niemand heeft het erover: data na de dood. Daarom is de Alliantie Digitaal Samenleven deze week de campagne ‘Data na de dood’ gestart. Het doel? Nederlanders bewust maken van wat zij online achterlaten na overlijden.

Volgens de Alliantie Digitaal Samenleven heeft 85 procent van alle Nederlanders de digitale nalatenschap niet op orde. Sterker nog, 70 procent heeft er nog nooit van gehoord. Uit onderzoek van onze partner SeniorWeb bleek eerder dat bijna 60 procent van hun leden al wel iets heeft geregeld voor hun digitale nalatenschap. Tegelijkertijd bleek dat ruim 40 procent van de senioren nog niets heeft geregeld.

Wat gebeurt er met alle appjes, mails, foto’s en sociale media als u doodgaat? Wie heeft toegang, moet alles verwijderd worden of mogen mensen het inzien? En zo ja, wie? Als u niets bespreekt of regelt, komt het bij uw nabestaanden te liggen. Als die niet weten wat er aan accounts en data is, hoe ze erin kunnen en bovenal: wat u ermee zou willen, is dat een complexe zoektocht. Doet u niets, dan staat alles voor altijd online en ligt identiteitsfraude op de loer.

Ongemakkelijke situaties

Wanneer uw digitale nalatenschap niet goed geregeld is, kan dit in een periode van rouw voor onzekerheid, dilemma's en pijnlijke momenten zorgen bij nabestaanden. Denk aan problemen om toegang te krijgen tot een smartphone, DigiD, of social media-accounts. Of ongemakkelijke situaties, zoals het ontdekken van een dating-app van een partner of een laptop met expliciete zoekgeschiedenis.

Onmogelijke situaties

“We weten dat één op de drie nabestaanden het niet (volledig) lukt om een digitale nalatenschap af te wikkelen”, aldus Femke Hammer van de Alliantie Digitaal Samenleven. “Als je het niet regelt kan dat nabestaanden in onmogelijke situaties brengen.”

Kijk voor meer informatie op www.datanadedood.nu

Muziek speelt een centrale rol in de campagne. Muzikant Thijs Boontjes heeft speciaal voor deze gelegenheid het lied ‘Bonnie’ geschreven. In het lied wordt het leven gevierd, maar worden ook de pijnlijke gevolgen van een niet geregelde digitale nalatenschap duidelijk.

Bij ANBO-PCOB kunt u ook terecht voor gratis digitale tipgidsen en brochures over:

Ontvang het laatste nieuws in uw mailbox

Meld u aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

anbo-pcob-google-09
Hero background icon

Gerelateerde artikelen