Als Linda Preston in november 2024 langsgaat bij het echtpaar Lamine schrikt ze zich kapot. ‘Meneer liet mij de logeerkamer zien. In het plafond zat een gat van ongeveer een vierkante meter. De muren waren vochtig, het behang liet los. Lekkage, al sinds april. Zijn vrouw had door het vocht moeite met ademhalen en ze hadden plots last van muizen. Ik dacht: moet ík hiermee helpen? Dit is zo groot, het is meer iets voor het tv-programma Radar.’
Niets gevonden
‘Mijn dochter was op bezoek en sliep in de logeerkamer’, vertelt Tayeb Lamine. ‘Midden in de nacht kwam er water uit het plafond. De volgende ochtend heb ik de woningcorporatie gebeld.’ Er wordt hem beloofd dat er binnen twee dagen naar gekeken wordt. En inderdaad, er verschijnt een hoogwerker om het dak te kunnen inspecteren. Vervolgens hoort Tayeb niets. Opnieuw belt hij naar de woningcorporatie, opnieuw komt er iemand langs en opnieuw hoort hij niets. ‘Toen ik daarna weer contact opnam, bleek dat er niets was gevonden. Maar later die week kwam het water wéér door het plafond.’
Tijd voor actie
’s Zomers is het echtpaar Lamine lang weg, maar bij terugkomst belt Tayeb nog maar eens met de woningcorporatie. Geduldig legt hij uit dat de problemen steeds groter worden. ‘Het behang was kapot, de vloer stuk en de matrassen kon ik weggooien.’ Nu wordt beloofd dat er een aannemer langskomt, maar dat gebeurt niet. Als in oktober de lekkage nog steeds niet is verholpen, schakelt Tayeb ANBO-PCOB in. ‘Meneer Lamine was steeds vriendelijk en beleefd gebleven’, zegt Linda, ‘maar ik vond dat het tijd werd voor een zakelijke aanpak.’
Samen maken ze een stappenplan en Linda begint met het opbouwen van een dossier. Ze drukt Tayeb op het hart om bij ieder gesprek door te vragen. ‘En als meneer Lamine iemand bij de woningcorporatie sprak, moest hij de naam van die persoon noteren. Om de volgende dag weer te bellen. Toen er opnieuw een aannemer zou langskomen, moest hij dat bedrijf van tevoren bellen om de afspraak te checken.’
"De consulent van ANBO-PCOB heeft mij heel goed geholpen."
Ook nog een schadevergoeding
De aannemer komt en maakt een plan om de lekkage op te lossen. Maar voor Linda is het daarmee niet klaar. ‘Ik onderzocht waar de familie nog meer recht op had. Die kamer kon maandenlang niet gebruikt worden, dus moest meneer Lamine een deel van de huur terugkrijgen. Ook vond ik een schadevergoeding nodig. Ik heb meneer Lamine hierin geadviseerd en hij zorgde er vervolgens zelf voor dat hij een groot deel van de schade vergoed kreeg.’
Tayeb is enorm blij met de hulp van ANBO-PCOB. ‘Linda heeft mij heel goed geholpen. Als zoiets gebeurt, moet je blijkbaar blíjven aandringen op een oplossing.’ Hij is blij dat het nu allemaal achter de rug is. Zijn vrouw is weer gezond en de logeerkamer is opnieuw ingericht. Toch kijkt hij terug op een pijnlijke periode. ‘Ik woon bijna vijftig jaar in Nederland en ben nog nooit zo slecht behandeld.’