Spoofing: hoe herkent u deze valse telefoontjes? | ANBO-PCOB

Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

Spoofing: hoe herkent u deze valse telefoontjes?

Veiligheid

19 mei 2025

Spoofing: hoe herkent u deze valse telefoontjes?
Hero background icon

Stel, u wordt gebeld door uw bank. Op het scherm verschijnt hun officiële telefoonnummer. U neemt op en een vriendelijke medewerker waarschuwt u voor verdachte transacties. U moet snel handelen en geld overboeken naar een ‘veilige rekening’. Klinkt logisch, toch?

Helaas is dit een veelgebruikte vorm van spoofing – een techniek waarbij criminelen telefoonnummers vervalsen om zich voor te doen als een betrouwbare instantie. Fraude-expert Boudewijn van der Valk van ING gaat er in onze podcast-serie OuderenWijzer over veiligheid en criminaliteit uitgebreid op in.

In 2024 werd zelfs het telefoonnummer van het Nationaal Cyber Security Centrum misbruikt. Banken, de politie en andere instanties zijn regelmatig doelwit. Spoofing is meer dan alleen bankhelpdeskfraude: criminelen kunnen zich voordoen als elke organisatie die u vertrouwt.

Hoe werkt spoofing?

Spoofing is anders dan phishing. Waar phishing draait om het ‘hengelen’ naar uw gegevens via e-mail of sms, gaat spoofing over het nabootsen van een identiteit. Criminelen manipuleren het afzendnummer, zodat het lijkt alsof een vertrouwde partij belt. Omdat u het telefoonnummer mogelijk herkent, bent u minder alert. Dit maakt het makkelijker voor oplichters om u onder druk te zetten en u geld of gegevens afhandig te maken.

Wat doen banken en telecombedrijven eraan?

Gelukkig hebben banken en telecombedrijven maatregelen genomen. Sinds enkele jaren is het veel moeilijker om banknummers te vervalsen. Hierdoor is spoofing in de bankensector fors afgenomen. Toch blijven criminelen zich aanpassen en gebruiken ze andere methoden, zoals het spoofen van overheidsinstanties of energiebedrijven.

Hoe beschermt u zichzelf?

Gebruik de ‘Check het Gesprek’-functie. Banken zoals ING bieden een handige controlefunctie in de bankieren-app. Wanneer u gebeld wordt door iemand die beweert een bankmedewerker te zijn, kunt u via de app controleren of het gesprek daadwerkelijk vanuit de bank is gestart. Sinds de invoering hiervan is het aantal slachtoffers van bankhelpdeskfraude bij ING met 43% gedaald.

Herken de waarschuwingssignalen:

  • Uw bank vraagt nooit om geld over te maken of software te installeren. Als iemand dit toch doet, verbreek dan direct de verbinding.
  • Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Pas op voor valse investeringen of aanbiedingen.
  • Blijf waakzaam en vertrouw uw onderbuikgevoel. Criminelen spelen in op uw vertrouwen en creëren urgentie, zodat u snel handelt zonder te controleren.

Wat als u twijfelt?

  • Wees niet bang om het gesprek te verbreken. Criminelen vertrouwen op uw beleefdheid.
  • Bel uw bank of de betreffende instantie zelf via het officiële telefoonnummer op hun website.
  • Beveilig uw apparatuur, zorg voor updates en zorg voor betrouwbare apps

Wilt u nog meer tips ontvangen in uw mailbox? Klik dan op onderstaande button:

Aflevering 8 - Spoofing

Gerelateerde artikelen