Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

Wat als er toch iets fout gaat?

Tekst: Eric Brendel

Klacht indienen | ANBO-PCOB
Is er volgens u iets niet helemaal goed gegaan bij het omzetten van uw pensioen? Of klopt er naar uw idee iets anders niet? U kunt dan een klacht indienen. Maar waar kunt u met uw klacht terecht?

Het kan gebeuren dat uw pensioenfonds een fout heeft gemaakt bij het omzetten van uw pensioen naar de nieuwe regeling. Of dat iets anders in uw pensioen naar uw idee niet klopt. Dan kunt u daarover een klacht indienen. Een klacht is ‘elke uiting van ongenoegen’.

Illustratie: Lotte Dijkstra

Eerst naar uw pensioenfonds

De eerste stap is de klacht neerleggen bij uw eigen pensioenfonds. Elk pensioenfonds heeft een interne klachtenprocedure en is verplicht om de klacht zorgvuldig en binnen een redelijke termijn af te handelen. De klacht kunt u via de website van het fonds indienen, maar ook telefonisch of per post. Houd er rekening mee dat een pensioenfonds niet de bevoegdheid heeft om alle soorten klachten in behandeling te nemen.

Wat voor soort klacht?

De klacht die u bij het pensioenfonds indient, moet gaan over de uitvoering van alle regels en afspraken over de pensioenregeling, zoals vastgelegd in het pensioenreglement. Bijvoorbeeld een klacht over de u toegekende pensioenaanspraak, over foutieve informatie of over een terugvordering van aan u uitgekeerd pensioen. Het fonds kan geen klachten behandelen die gaan over de afspraken die sociale partners hebben gemaakt over de nieuwe pensioenregeling. Bijvoorbeeld over de verdeling van het collectieve pensioenvermogen of de toekenning van compensatie. Hiervoor kunt u wel naar de vakbond, werkgever of rechter stappen.

Bij een geschil is er de GIP

Het kan voorkomen dat u de interne klachtenprocedure bij uw pensioenfonds hebt doorlopen, maar dat de klacht niet naar uw tevredenheid is opgelost. Dan is er sprake van een geschil. Dit kunt u voorleggen aan de Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP). Deze instantie is door de overheid aangewezen en is onpartijdig en onafhankelijk. Hieraan zijn voor u geen kosten verbonden. Bij de GIP krijgt u de keuze om via bemiddeling of beslechting tot een oplossing te komen.

Bemiddeling of beslechting?

Bij bemiddeling wordt uw geschil door de Ombudsman Pensioenen van de GIP in behandeling genomen. Hij helpt beide partijen om samen tot een oplossing te komen. Het betreft dan een vrijwillige overeenstemming. Lukt bemiddeling niet of geeft u de voorkeur aan beslechting? Dan wordt uw geschil voorgelegd aan de geschillencommissie van de GIP voor een juridische uitspraak.

Bij beslechting doet de geschillencommissie op basis van de beschikbare informatie een uitspraak. Dit betekent dat de commissie een oplossing oplegt. U kunt daarbij kiezen tussen een bindende of een niet-bindende uitspraak. Bij een bindende uitspraak moeten zowel u als het fonds zich aan deze uitspraak houden. U kunt daarna geen beroep meer aantekenen bij de rechter, maar u kunt u nog wel in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van de GIP. Bij een niet-bindende uitspraak bent u niet verplicht zich aan de uitspraak te houden en kunt u nog in beroep gaan bij de rechter. Als u de gang naar de rechter wilt nemen, houd er dan rekening mee dat de kosten hoog kunnen uitvallen en de doorlooptijd lang kan zijn.

Geschilleninstantie Pensioenfondsen

De Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) is actief sinds 1 januari 2024. In 2024 zijn door GIP 471 geschillen behandeld, waarvan 85 procent naar de Ombudsman Pensioenen is gegaan. Er zijn in dat jaar nog geen geschillen over de nieuwe pensioenregelingen behandeld.