Goldenpass-interrail-anbo-pcob

Interrailen

dat jeugdige gevoel van vrijheid

Elsbeth Kassies was 18 jaar toen ze met vriendinnen door Europa Interrailde. ‘Destijds pakten we de trein naar Griekenland en namen we ons eigen tentje mee. Nu treinen we met onze Interrail-pas iets minder ambitieus – maar nog wel zo’n 3.000 kilometer in vijf reisdagen – via Heidelberg, Interlaken en Lausanne naar Bologna. En het gevoel van vrijheid is weer helemaal terug.’

Goldenpass-interrail-anbo-pcob

Wij hadden een snelle trein kunnen nemen, maar kiezen voor een mooiere route langs de Rijn naar het zuiden. Kastelen, ruïnes en hellingen met wijngaar- den schieten aan ons voorbij. Net op tijd zie ik een bordje ‘Lorelei’ staan aan de voet van een rots aan de rivier. Ik hoop een verleidelijk zoet gezang van een nimf te horen, maar hoor alleen het gezellige gezoem van de trein. Een medewerker van de Deutsche Bahn komt ons de bestelde drankjes brengen. In echt glas- en aardewerk, geen wegwerp- servies. Dubbel duurzaam!

Goldenpass-hapje en drankje-anbo-pcob

Marklin-uitzicht

In het Zwitserse Interlaken nemen we de Golden Pass-lijn richting Lausanne. Wat is ‘ie geweldig! Het is een luxe panoramatrein met extra grote, hoge ramen, en het uitzicht is precies zoals het in Zwitserland hoort te zijn: meren, koeien met koeienbellen om hun nek en chalets die tegen de berghellingen geplakt lijken te zijn. Echt zo’n Marklin-landschap – of was het toch Rail Away? We verbazen ons over de Aziatische toeristen die slapen of zich over hun telefoon buigen en zich niet lijken te interesseren voor het uitzicht. Of zijn wij nou gewoon zo romantisch aangelegd?

In het plaatsje Zweisimmen maken we een tussenstop om de overgang van breedspoor naar smalspoor te kunnen maken. Zo’n smalspoor is nodig om in de bergen scherpere bochten te kunnen nemen. Wel zo handig, met al dat geslinger over de bergen.

Wijnvelden Lausanne-interrail-anbo-pcob

Nachtwacht roept

Lausanne, in het Franstalige deel van Zwitserland, is een charmante, mondaine stad. Het voelt hier al wat zuidelijker aan, maar het regent pijpenstelen als we er zijn. Lekker dus om tijdens onze stadswandeling over- dekt te lopen onder de markttrappen (de Escaliers du Marché) naar de gotische kathedraal uit de 13de eeuw.

In de klokkentoren van dit grote bouwwerk bevindt zich een kamertje van waaruit een nachtwacht in de gaten hield of er geen brand was in de stad, of dat er geen vijanden op de stad afkwamen. Van tien uur ’s avonds tot twee uur ’s nachts riep deze wachter naar beneden dat het uur had geslagen. ‘C’est le guet, il a sonné l’heu- re.’ Nog steeds wordt deze traditie in ere gehouden en roept de nachtwacht dat er weer een uur voorbij is.

Wij maken het niet mee, want er wacht nog een bezoek aan de uitgestrekte wijngaardterrassen van Lavaux op de hellingen van het meer van Genève. We soppen over de steile paden tussen de wijngaarden door. Heel even nog verlicht de ondergaande zon het meer en de hellingen. Maar al snel wordt de regen ons te gortig en nemen we het treintje weer terug naar de stad.

Bouwen in de hoogte

De volgende dag zitten we weer hoog en droog in de trein, de lampen zijn aan en iedereen zit er tevreden bij. Bij een groep Fransen worden rode en witte wijn, kaasjes en crackertjes uitgedeeld. Andere reizigers zijn aan het werk op hun laptop. Een Engelse en Amerikaanse zakenman bespreken een presentatie die ze gaan geven.

We stappen uit in Italië, in Bologna, waar we de vele antieke booggalerijen (arcades) bewonderen die de stad sieren. Ideaal bij regen of hitte. Oorspronkelijk werden ze bedacht om een groot woningtekort in de stad tegen te gaan: Bologna, de eerste universiteitsstad van Europa, groeide enorm rond 1300. De straten waren te smal om woningen uit te breiden, dus deden ze het maar erboven, door extra kamers te bouwen boven de straat, leunend op pilaren. En ook later, in nieuwere wijken, werden deze arcades nog vaak gebouwd. Bijna 40 kilometer van deze zogenoemde portici geven de stad, samen met de rode kleur van daken en gebouwen, een bijzonder karakter.

slapen in trein-interrail-anbo-pcob

Slapen als roosjes

We hadden best wat langer willen blijven, maar moeten weer terug naar Nederland. Het wordt de nachttrein deze keer. We slapen als roosjes onder de krakend verse lakens en laten ons het ontbijt, dat na een klop op de deur wordt gebracht, goed smaken. Wie had dat durven dromen toen ik 18 was en het moest doen met een harde bank en een schouder van een vriendin…

ZO WERKT INTERRAILEN

Een Interrail-pas is er variërend van vijf dagen treinen tot drie maanden. U kunt er onbeperkt mee reizen in 33 Europese landen. Bijna alle treinen kunt u nemen, naar waar u maar wilt.

Zwitserland, Engeland en de Scandinavische landen zijn dure treinlanden, dus met Interrail extra voordelig. Als 60+’er krijgt u korting, en een 1ste-klas-pas kost maar een kwart extra. Kleinkinderen of neefjes en nichtjes tot 12 jaar kunnen gratis mee.

Plannen en registreren doet u met een app op uw telefoon. Er is ook een papieren Interrail.

Zie voor meer informatie interrail.eu/nl