Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

Ervaring van Gerrie Overweel

Digitalisering
anbo-pcob-gerrie-overweel-ervaring
Hero background icon

'Ik meet ook mijn hartslag met mijn Apple Watch'

Gerrie Overweel (69) werkte tot haar pensioen in het volwassenenonderwijs. Ze gaf onder meer les aan mensen die moeite hadden met lezen, schrijven én digitale vaardigheden

‘Ik heb altijd met computers gewerkt’, vertelt Gerrie. ‘Ook nu ik gepensioneerd ben gebruik ik mijn laptop, tablet en telefoon nog dagelijks. Dat is het probleem niet. Maar nu ik niet meer werk, heb ik geen collega’s meer aan wie ik vragen kan stellen over ingewikkelde digitale zaken. En ik weet niet bij wie ik nu terechtkan.

Updates, nieuwe apps, andere besturingssystemen... je moet alles bijhouden. SeniorWeb is handig voor basisvragen, maar voor ingewikkelder dingen moet je wachten tot er een vrijwilliger langs kan komen. Ik heb weleens zelf een expert geregeld, maar dan ben je zo honderd euro kwijt. Ook schuurt het hoe snel mensen je iets uit handen nemen. Ik stond in de supermarkt op mijn telefoon iets uit te zoeken over spaarzegels – hup, pakt iemand het apparaat uit mijn handen: “Ik doe het wel even.” Maar nee, ik wil het zelf doen en kán het meeste ook zelf, alleen duurt het iets langer.

Ik zie het ook om me heen: mensen stoppen met werken, vallen stil en ondertussen verandert alles. Zelfs een treinkaartje kopen en samenreiskorting regelen voor de vriendinnen met wie ik op pad ga, is nu een digitale procedure van een half uur. Ik wil mee blijven doen, maar mis plekken waar ik met moeilijke vragen terechtkan.’

Gerelateerde artikelen