Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap
Lees meerMet phishing proberen criminelen via een e-mail toegang te krijgen tot vertrouwelijke persoonsgegevens, uw codes van uw bankrekening, mobiel bankieren of voor uw betaalkaarten. Proberen ze dit via een sms-bericht, dan heet het smishing. Een telefoontje om de gegevens te stelen heet vishing.
De criminelen proberen hiermee misbruik maken van uw identiteit, bankrekening en betaalinstrumenten. Ze proberen aan een kopie van uw paspoort, rijbewijs of bankpasje te komen, of aan uw wachtwoord en codes voor uw bankrekening(en). De valse berichten lijken afkomstig te zijn van bekende bedrijven en overheidsinstanties, zoals banken, de Belastingdienst, het CJIB of DigiD.
U kunt nep mails/sms-jes/telefoontjes op de volgende manier herkennen:
Komt het bericht van een bank?
Een echte bank zal u nooit per e-mail of sms vragen om:
Uw bank stuurt een nieuwe bankpas of een nieuw inlogapparaat automatisch naar uw woonadres. Een oude betaalkaart knipt u dwars door de vergulde chip en gooit deze weg. Banken vragen dan ook nooit om een oude betaalkaart of inlogapparaat op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven!
U kunt de banken helpen in de bestrijding van phishing door zo snel als mogelijk uw bank te melden als u vermoedt dat sprake is van fraude.
Komt het bericht van de overheid?
De meeste overheidsinstanties sturen hun berichten via de Berichtenbox in Mijn Overheid. U krijgt dan vanuit MijnOverheid een melding dat u bericht hebt ontvangen van bijvoorbeeld de Belastingdienst.
Mocht u toch rechtstreeks een melding krijgen? Neem dat voordat u iets doet, contact op met de betreffende instantie.
Bel direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Doe aangifte bij de politie via telefoonnummer 0900 - 8844 (lokaal tarief) of via de website van de politie.
Direct naar
Lidmaatschap
Ledenservice
Advieslijn
Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?
Aanmelden