Om met de tweede vraag te beginnen, daar is in 2012 iemand op gepromoveerd. Mark Vroegrijk onderzocht ‘het uitgavenpatroon van 6000 huishoudens’. Mooi, dat sommige dingen voor eens en altijd uitgezocht worden. In zijn proefschrift ‘Smart Shopping: Implications of Hard-Discounters and Multiple-Store Patronage’ beschrijft hij dat zestig tot tachtig procent van de Nederlandse consumenten meerdere supermarkten bezoekt. Consumenten denken dat ze, door producten en prijzen te vergelijken, overal de goedkoopste koopwaar kunnen uitzoeken. Dat blijkt een misverstand. ‘Het bezoeken van meerdere supermarkten loont niet’ was de conclusie.
Wetenschappelijk bewezen
Mensen die in meerdere winkels shoppen geven juist meer uit. Ze gooien de voordeligste producten in hun kar, maar worden ook verleid door aanbiedingen. Hoe meer winkels, hoe meer aanbiedingen, hoe meer verleiding, des te meer ze kopen. Dat was volgens het onderzoek althans de mogelijke oorzaak. Verder heeft hij uitgedokterd dat, als een voordeelsuper vlakbij een duurdere supermarkt zit, consumenten beide winkels blijven bezoeken. Dat is toch maar mooi serieus wetenschappelijk bewezen.
En welke winkel is het beste/goedkoopste? Dat maakt niet veel uit. Ik heb tientallen jaren actief de prijzen van een honderdtal supermarkt producten genoteerd. Wat bleek? De goedkoopste producten zijn overal ongeveer even goedkoop. Jumbo, Dirk, Vomar, Aldi, Lidl en de prijsfavorieten van Albert Heijn: het ontloopt elkaar nauwelijks.
Besparen kan binnen elke winkel
Welke winkel is dán het beste voor wie wil besparen? Dat is die winkel waar u graag komt, die dicht in de buurt zit en waar u op de fiets naartoe kunt. Besparen kan binnen elke winkel, door het eigen gedrag.
Kijk voor het boodschappen doen wat er nog in huis is en op moet.
- Maak een lijstje (en hou je er aan), bekijk online aanbiedingen; is het echt wel voordelig? Bij de verspil mij niet bakjes mag van het lijstje worden afgeweken.
- Supermarkten doen er werkelijk álles aan om ons te verleiden dingen te kopen die we niet van plan waren. Met muziek, geur (ze hebben serieus een ‘geurbeleid’, door groenteconserven vlak bij de verse groente te leggen, door positionering in de schappen (dure zaken op ooghoogte, goedkope onderin), door regelmatig de plaats van de producten in de supermarkt te veranderen. Houd dat in het achterhoofd.
- Bekijk aanbiedingen alleen als ze binnen je lijstje vallen of langer houdbaar zijn.
- Vergelijk prijzen per kilo (dat hoort op het schap te staan). Zoek uit welke producten in hun groep het goedkoopste zijn en probeer dat te onthouden. Aanbiedingen van merkproducten zijn vaak nog steeds duurder dan de goede voordeelproducten.
- Geef de aller voordeligste producten een kans; probeer ze eens uit.
- Bepaal wat de pot schaft aan de hand van de aanbiedingen van de groente.
- Doe vlak voor de kassa nog een check: vergelijk de kar-inhoud met uw lijstje.
En tel in gedachten de prijzen ruwweg op. Valt het tegen? Leg een paar (ongezonde/dure) dingen terug.