Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

Banken gaan beter hun best doen voor niet-digitale klanten

Betaalmiddelen
anbo-pcob-banken-4800-3200
Hero background icon

Niet iedereen pint graag aan de kassa. En veel mensen bankieren liever niet digitaal of kunnen dat helemaal niet. Mede dankzij ANBO-PCOB komen de grootste Nederlandse banken deze mensen nu tegemoet.

Enkele plannen van ABN AMRO, ING, Rabobank en ASN Bank om hun niet-digitale klanten tegemoet te komen zijn: meer bankpersoneel dat u thuis helpt met uw bankzaken. Het makkelijker maken om een medewerker van de bank aan de telefoon krijgen. En het trainen van bankpersoneel, zodat er een bewustwording ontstaat dat niet iedere klant digitaal vaardig is. Daarnaast is het belangrijk dat contant geld overal beschikbaar blijft en dat betalingen hiermee in winkels breed geaccepteerd blijft. Al deze plannen zijn mede te danken aan het voortdurende overleg dat ANBO-PCOB met banken heeft, vertelt beleidsadviseur Inkomen Eric Brendel.

Eric Brendel ANBO-PCOB
Aandacht voor internetbankieren

‘ANBO-PCOB neemt deel aan het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Dit is een overlegplatform, opgericht door de minister van Financiën, met daarin vertegenwoordigers van consumenten, bedrijven, banken en betaalinstellingen’, legt Eric uit. ‘Wij maken ons vooral sterk voor ouderen die niet digitaal willen of kunnen bankieren. De banken hebben de laatste jaren vooral ingezet op digitalisering van al hun diensten, maar internetbankieren is niet voor iedereen weggelegd. Uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank uit 2022 bleek dat er in Nederland miljoenen mensen zijn die daardoor hun dagelijkse bankzaken niet (volledig) zelfstandig doen. Een extra aanzet voor de banken om daar meer aandacht aan te schenken.

Contant geld moet blijven

‘Waar ANBO-PCOB op blijft hameren is dat mensen moeten kunnen betalen met contant geld’, zegt Eric. ‘In Nederland wordt zo’n 20 procent van alle betalingen gedaan met cash. Contant geld is ook belangrijk om op terug te vallen als het elektronische betalingsverkeer tijdelijk niet mogelijk is door bijvoorbeeld cyberaanvallen of stroomstoringen. Dan kan het gebeuren dat we gedurende enkele dagen niet meer elektronisch kunnen betalen of pinnen. Het MOB heeft daarom geadviseerd hoe mensen zich hierop voor kunnen bereiden. In mei van dit jaar is dit advies door De Nederlandsche Bank in de pers naar buiten gebracht.’ Het advies is om per volwassene minimaal 70 euro aan contant geld in huis te hebben om voor een periode van drie dagen in de eerste levensbehoeften – zoals voedsel, water, medicijnen en vervoer – te kunnen voorzien. Eric: ‘Dat betekende ook dat de organisatie Geldmaat ervoor moest zorgen dat de geldautomaten voldoende gevuld waren toen dat bericht naar buiten kwam. En dat winkeliers het advies kregen om voldoende contant wisselgeld achter de hand te hebben.’

Banken Geldzaken magazine ANBO-PCOB
Een betere dienstverlening

Om de toegankelijkheid van het betalingsverkeer te verbeteren, gingen de banken in 2023 aan de slag met het programma Toegankelijk Bankieren. Eric: ‘Ondanks die inspanningen constateerden we dit jaar in het MOB dat het programma tot nu toe nog te weinig resultaat heeft opgeleverd. Daarom spraken we af dat de vier banken en Geldmaat in ieder geval tot 2030 extra werk gaan maken van de dienstverlening aan kwetsbare groepen.’ Wat gaan de banken zoal doen? Eric somt op: ‘Zo komen er bijvoorbeeld meer bankmedewerkers die klanten thuis kunnen helpen met hun bankzaken. Voor niet-digitale klanten wordt het telefoonmenu vereenvoudigd en wordt het makkelijker om een medewerker van de bank aan de telefoon te krijgen. De banken zullen klanten vaker informeren waar handige hulpmiddelen te vinden zijn. En het wordt eenvoudiger om iemand te machtigen voor jouw bankzaken.’

De belangen van ouderen

Heeft Eric er vertrouwen in dat de banken de afspraken nu zullen nakomen? ‘Zeker, we houden dat als MOB scherp in de gaten. Als afspraken niet worden nagekomen, dan worden deze partijen daarop aangesproken en moeten ze dit verbeteren.’ ANBO-PCOB benut haar invloed binnen het MOB vooral om de belangen van ouderen zo goed mogelijk te behartigen. ‘Dus mochten leden nog opmerkingen hebben over de banken en het betalingsverkeer, dan horen we dat graag.’

Heeft u nog suggesties voor de banken?

Waar loopt u bij uw bank tegenaan als niet-digitale klant? Wat mist u? Wat zou beter kunnen? Laat het ons weten via magazine@anbo-pcob.nl of schrijf naar OuderenWijzer, o.v.v. banken, Postbus 2012, 3440 DA Woerden.

Gerelateerde artikelen