Kinderfilosoof Sabine Wassenberg
‘Kinderen krijgen veel regels van bovenaf opgelegd. Ze horen bijvoorbeeld dat ze niemand mogen pesten en een ander geen pijn mogen doen. Daardoor wordt hun soms het eigen denken ontnomen. Ga liever met kinderen in gesprek, zodat ze hun ‘zelfdenkzaamheid’ kunnen ontwikkelen. Wat vinden ze goed en wat slecht? Mag je mensen kwetsen? Moet je vrienden zijn met iedereen?
Kinderen zijn goed in vragen stellen, maar veel volwassenen hebben de neiging om de antwoorden in te vullen.’ ‘Toen ik met mijn eigen dochter Harry Potter las, kregen we een gesprek over Voldemort, de slechterik. Omdat zijn moeder bij zijn geboorte stierf en zijn vader haar vlak daarvoor had verlaten, groeide Voldemort op in een weeshuis. Ik vroeg aan mijn dochter hoe hij zo slecht was geworden. Daarop antwoordde ze: “Ik vind het echt zielig voor Voldemort dat hij zo slecht is geworden.”
Op de vraag hoe slechtheid ontstaat had ze ook iets anders kunnen antwoorden, en dat had ik dan ook moeten verwelkomen. Juist door niet je eigen mening voor te kauwen, kunnen kinderen hun eigen denken ontwikkelen.’ ‘Ook hoop ik dat de generaties na ons meer eigenwaarde vinden. Nog te vaak geven ouders en grootouders kinderen complimenten die gericht zijn op externe zaken, zoals hun uiterlijk of hun school- of sportprestaties. Liever vertel je ze dat ze goed zijn zoals ze zijn. Knuffel ze en zeg letterlijk dat je van ze houdt. Dat ze bestaan is al fantastisch





