Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

'Wat geven wij door aan de volgende generaties?'

de-grote-vraag-anbo-pcob-oktober-november
Hero background icon

Tekst: Rianne van der Molen Foto's: Mark Kohn

Milieuvervuiling en klimaatverandering, een nijpend tekort aan woningen, de opkomst van kunstmatige intelligentie, geopolitieke spanningen… Onze kinderen en kleinkinderen staan heel wat uitdagingen te wachten. Wat willen we ze meegeven om dat alles in goede banen te leiden? We vroegen het aan een kinderfilosoof, een pedagoog en een predikant.

sabine-wassenberg-anbo-pcob

Kinderfilosoof Sabine Wassenberg

‘Kinderen krijgen veel regels van bovenaf opgelegd. Ze horen bijvoorbeeld dat ze niemand mogen pesten en een ander geen pijn mogen doen. Daardoor wordt hun soms het eigen denken ontnomen. Ga liever met kinderen in gesprek, zodat ze hun ‘zelfdenkzaamheid’ kunnen ontwikkelen. Wat vinden ze goed en wat slecht? Mag je mensen kwetsen? Moet je vrienden zijn met iedereen?

Kinderen zijn goed in vragen stellen, maar veel volwassenen hebben de neiging om de antwoorden in te vullen.’ ‘Toen ik met mijn eigen dochter Harry Potter las, kregen we een gesprek over Voldemort, de slechterik. Omdat zijn moeder bij zijn geboorte stierf en zijn vader haar vlak daarvoor had verlaten, groeide Voldemort op in een weeshuis. Ik vroeg aan mijn dochter hoe hij zo slecht was geworden. Daarop antwoordde ze: “Ik vind het echt zielig voor Voldemort dat hij zo slecht is geworden.”

Op de vraag hoe slechtheid ontstaat had ze ook iets anders kunnen antwoorden, en dat had ik dan ook moeten verwelkomen. Juist door niet je eigen mening voor te kauwen, kunnen kinderen hun eigen denken ontwikkelen.’ ‘Ook hoop ik dat de generaties na ons meer eigenwaarde vinden. Nog te vaak geven ouders en grootouders kinderen complimenten die gericht zijn op externe zaken, zoals hun uiterlijk of hun school- of sportprestaties. Liever vertel je ze dat ze goed zijn zoals ze zijn. Knuffel ze en zeg letterlijk dat je van ze houdt. Dat ze bestaan is al fantastisch

sytze-ypma-anbo-pcob

Sytze Ypma, predikant van de Protestantse gemeente Franeker

Ik wil doorgeven dat het leven draait om liefde, schoonheid en verwondering én dat we het goede moeten navolgen. Taal speelt daarin een grote rol. Over de staat daarvan maak ik me echt zorgen. De jongere generaties worden bedolven onder een tsunami van foto’s en video’s, maar beelden vullen zoveel voor je in. We moeten samen oog houden voor de subtielere en rijkere betekenis van de taal. De Bijbel kan ons op dat gebied veel aanreiken.

In de kerk heb ik een groep 20-plussers. Samen praten we over de verhalen in de Bijbel, God en wat de verhalen voor ons en ons menszijn betekenen. Zon-der taal denk je minder na en ben je kwetsbaarder, waardoor propaganda makkelijker grip op je heeft.’

‘Ook wil ik die jongere generatie – waartoe ook onze eigen drie kinderen behoren – meegeven hoe belangrijk rust is. Ik geloof in het belang van een rustdag, de zondag is niet voor niets ontstaan. De in Auschwitz vermoorde Etty Hillesum schreef heel mooi over het belang van rust: “Binnen in me zit een hele diepe put. En daarin zit God.” Alleen door innerlijke stilte kan ze daar komen. Dat diepe bewustzijn gun ik de generaties na mij ook.’

‘Toch heb ik groot vertrouwen in de jeugd. Zo zijn mijn kinderen zich bewust van de klimaatproblematiek, eten ze minder vlees en dragen ze vaak tweedehands kleding. Hopelijk kunnen zij met hun generatiegenoten de grote uitdagingen van deze tijd ten goede keren.’

jillian-emanuels-anbo-pcob

Pedagoog Jillian Emanuels, gespecialiseerd in antiracistisch opvoeden

‘Opvoeden is nooit neutraal. Stel je voor dat jouw kind of kleinkind om een potlood in huidskleur vraagt. Welke kleur geef je dan? Of leg je op dat moment uit dat mensen verschillende huidskleuren kunnen hebben? Jouw gedrag is daarin bepalend.’

‘Laatst stond ik met mijn dochter in de rij voor het zwembad. Allerlei mensen drongen voor. Op een gegeven moment zei ze: “Zullen wij ook naar voren?” Dan leg ik uit: “Nee, dat doen wij niet. Wij zijn namelijk niet belangrijker dan al die anderen die in de rij staan.” Tegelijk spreek ik de voordringers aan op hun gedrag, want ik wil mijn dochter laten zien dat zij ook niet minder belangrijk is dan anderen. Dat ze mag opkomen voor zichzelf. Dat zijn twee belangrijke waarden die ik wil doorgeven.’

In de praktijk zie ik regelmatig wrijving tussen ouders en grootouders over opvoeden. Zo was mijn moeder vroeger streng, maar is ze als oma veel toegeeflijker. Op een dag gooide mijn dochter een opgerolde tekening naar haar toe. Mijn moeder zei daar niets van. Dan zeg ik wel tegen haar: “Wij willen haar leren dat ze niet met spullen gooit. Dus ik wil graag dat jij daar in het vervolg ook wat van zegt.” Als we onze waarden door willen geven aan de volgende generaties, moeten we dat samen doen.'

Leden die willen praten over de Grote vraag, kunnen dat doen door in te loggen op Trefpunt en te klikken op de knop Doe mee.

Gerelateerde artikelen