Betrouwbare e-mails en de ongewenste mailbox | ANBO-PCOB

Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

Hoe haal ik betrouwbare mails uit mijn ongewenste mailbox?

Mevrouw - laptop | ANBO-PCOB
Hero background icon

Soms belanden onze nieuwsbrieven of berichten per ongeluk in uw spambox of ongewenste e-mail. Gelukkig kunt u dit zelf makkelijk controleren én oplossen.

Algemene tip om onze e-mails altijd te ontvangen: Voeg de betrouwbare e-mailadressen toe aan uw contacten of veilige afzenders, zoals bijvoorbeeld: contact@anbo-pcob.nl of noreply@buckaroo-mailservice.nl

Dit helpt uw e-mailprogramma om betrouwbare e-mails zoals onze berichten en facturen voortaan als betrouwbaar te herkennen.

Hieronder leest u hoe u dit doet op uw telefoon of computer, stap voor stap. Onze partner SeniorWeb heeft hier ook een artikel over geschreven. Klik hier voor het artikel van SeniorWeb.

Betrouwbare mails uit de ongewenst mailbox halen

  • Mail controleren in de Mail-app (bijvoorbeeld bij een Gmail of Outlook-account):
  • Open de Mail-app.
  • Tik op ‘Mailboxes’ (links bovenin).
  • Scroll naar beneden en tik op ‘Ongewenste reclame’ of ‘Junkmail’.
  • Ziet u daar een betrouwbare mail?
  • Tik op de e-mail > tik op het map-icoontje (onderaan) > kies ‘Inbox’ om het bericht terug te zetten.

Bij Gmail:

  • Open de Gmail-app.
  • Tik linksboven op de drie streepjes (menu).
  • Kies ‘Spam’.
  • Ziet u daar de betrouwbare e-mail?
  • Open de mail > tik op ‘Geen spam’ bovenaan.

Bij Outlook-app (Hotmail, Live, etc.):

  • Open de Outlook-app.
  • Tik onderaan op ‘Postvak IN’, en dan op het menu linksboven.
  • Ga naar ‘Ongewenst’ of ‘Spam’.
  • Open de betrouwbare e-mail > tik op ‘Verplaatsen’ > kies ‘Postvak IN’.

U gebruikt een iPad (met Apple Mail-app)

→ Werkt vrijwel hetzelfde als op een iPhone.

  • Ga naar de Mail-app
  • Tik linksboven op ‘Mailboxen’
  • Open de map ‘Ongewenste reclame’ of ‘Junk’
  • Verplaats de e-mail naar de Inbox
  • Voeg de afzender toe aan uw Contacten

Let op: Als je de Gmail- of Outlook-app gebruikt op je iPad, volg dan de stappen zoals bij de iPhone of Android.

Android-tablet (met Gmail- of Outlook-app)

→ Werkt hetzelfde als op een Android-telefoon.

  • Open de Gmail-app of Outlook-app
  • Ga naar de map ‘Spam’ of ‘Ongewenst’
  • Markeer de e-mail als ‘Geen spam’ of verplaats naar Inbox
  • Voeg de afzender toe aan uw Contactenlijst

Tablet met browser (zoals Safari of Chrome)

Gebruikt u uw tablet om via de browser (bijv. gmail.com of outlook.com) uw mail te lezen?

→ Dan werkt het zoals op een computer:

  • Open de spam-/ongewenst-map via het linkermenu
  • Markeer de e-mail als ‘Geen spam’ of verplaats deze
  • Voeg via instellingen of contactbeheer de afzender toe

Gmail via de browser (Chrome, Edge, etc.):

  • Ga naar www.gmail.com en log in.
  • Klik links op ‘Spam’ (u moet soms op ‘Meer’ klikken om deze map te zien).
  • Open de betrouwbare e-mail > klik op ‘Geen spam’ bovenaan.

Outlook/Hotmail via de browser:

  • Ga naar www.outlook.com en log in.
  • Klik op ‘Ongewenst’ links in het menu.
  • Open de betrouwbare e-mail > klik op ‘Niet ongewenst’ of ‘Verplaatsen naar Postvak IN’.

Apple Mail, Thunderbird of ander e-mailprogramma:

  • Ga naar de map ‘Ongewenst’, ‘Spam’ of ‘Junk’.
  • Klik met de rechtermuisknop op de betrouwbare e-mail.
  • Kies iets als ‘Verplaatsen naar Inbox’ of ‘Markeren als geen spam’.

Hoe voorkom ik dat betrouwbare e-mails in mijn spambox/ongewenste mailbox terecht komen?

Alleen een e-mail terugzetten naar de inbox voorkomt niet altijd dat het de volgende keer weer in de spambox komt. Daarom is het verstandig om het e-mailadres ook toe te voegen aan de lijst met veilige afzenders of contactpersonen.

Spam controleren en mail terugzetten:

  • Open de Gmail-app
  • Tik linksboven op de drie streepjes (menu)
  • Tik op ‘Spam’
  • Open de betrouwbar e-mail
  • Tik op ‘Geen spam’ bovenaan

Afzender toevoegen aan contacten (om toekomstige spam te voorkomen):

  • Open de betrouwbar e-mail
  • Tik op het profielicoontje van de afzender bovenin
  • Tik op ‘Contact toevoegen’ of ‘Contact maken’
  • Voeg toe en bewaar

Op sommige toestellen moet u dit via contacts.google.com doen in uw browser.

Spam controleren en e-mail terugzetten:

  • Ga naar gmail.com
  • Klik links op ‘Spam’ (klik eventueel op ‘Meer’ als je het niet ziet)
  • Open de betrouwbar e-mail
  • Klik bovenin op ‘Geen spam’

Afzender toevoegen aan veilige lijst/contacten:

  • Open de betrouwbar e-mail
  • Beweeg met uw muis over de naam van de afzender
  • Klik op ‘Contact toevoegen’
  • Vul eventueel gegevens in en sla op

Op iPhone of Android (Outlook-app) of op een tablet Ongewenste map controleren en mail terugzetten:

  • Open de Outlook-app
  • Tik op het menu linksboven
  • Ga naar ‘Ongewenst’
  • Open de betrouwbar e-mail
  • Tik op ‘Verplaatsen’ > kies ‘Postvak IN’

Afzender als veilig markeren (Microsoft-account): Outlook-app zelf biedt geen directe optie, maar dit werkt via de browser:

  • Ga op uw telefoon naar outlook.com
  • Log in Ga naar Instellingen (tandwieltje rechtsboven)
  • Klik op ‘Alle Outlook-instellingen weergeven’
  • Ga naar E-mail > Ongewenste e-mail
  • Voeg bij ‘Veilige afzenders en domeinen’ bijvoorbeeld dit adres toe: @anbo-pcob.nl of contact@anbo-pcob.nl Klik op Opslaan

Op computer (Outlook.com in browser)Ongewenste e-mail controleren:

  • Ga naar outlook.com
  • Klik links op ‘Ongewenst’
  • Open de betrouwbar e-mail
  • Klik op ‘Niet ongewenst’ of ‘Verplaatsen naar Postvak IN’

Afzender toevoegen aan veilige lijst:

  • Klik op het tandwieltje rechtsboven > ‘Alle instellingen weergeven’
  • Ga naar ‘E-mail’ > ‘Ongewenste e-mail’
  • Voeg het e-mailadres toe bij ‘Veilige afzenders en domeinen’
  • Klik op Opslaan

Ongewenste reclamemap controleren:

  • Open de Mail-app
  • Tik linksboven op ‘Mailboxes’
  • Tik op ‘Ongewenste reclame’ of ‘Junk’
  • Open de betrouwbar e-mail
  • Tik op het map-icoontje > verplaats naar Inbox

Afzender toevoegen aan contacten:

  • Open de e-mail
  • Tik op de naam van de afzender bovenin
  • Kies ‘Maak nieuw contact’
  • Voeg toe en tik op ‘Gereed’

De stappen zijn per programma iets verschillend, maar over het algemeen geldt:

  • Zoek in mappen als Spam, Junk, Ongewenst
  • Klik met de rechtermuisknop op de e-mail
  • Kies ‘Geen spam’, ‘Verplaats naar inbox’ of ‘Markeren als gewenst’
  • Voeg het e-mailadres toe aan uw adresboek of contacten

Hoe verwijder ik geblokkeerde afzenders of domeinen?

Soms komt het voor dat een afzender of e-mailadres per ongeluk is geblokkeerd. Hierdoor komen hun e-mails automatisch in je spam of worden ze zelfs helemaal niet meer bezorgd. Gelukkig kunt u dat eenvoudig herstellen. Hieronder leest u hoe u dat doet in Gmail, Outlook/Hotmail/Live, op uw iPhone, Android of computer.

Op telefoon (Gmail-app – Android of iPhone):

Geblokkeerde afzender verwijderen:

  • Open de Gmail-app
  • Zoek een e-mail van de geblokkeerde afzender (bijv. in Spam)
  • Open de mail
  • Tik op de drie puntjes rechtsboven in het bericht
  • Tik op ‘Afzender deblokkeren’

Op computer (gmail.com):

  • Ga naar www.gmail.com
  • Zoek een e-mail van de geblokkeerde afzender
  • Open de mail
  • Klik op de drie puntjes rechtsboven in het berichtvenster
  • Kies ‘[Naam/e-mailadres] deblokkeren’
  • Let op: Gmail heeft geen aparte lijst met geblokkeerde afzenders – u kunt alleen via een e-mail van die persoon de blokkade opheffen.

Op telefoon (Outlook-app – iPhone of Android):

  • De Outlook-app zelf heeft geen beheeroptie voor geblokkeerde afzenders. Gebruik hiervoor de webversie:
  • Ga in uw browser op uw telefoon naar www.outlook.com
  • Log in
  • Tik op het tandwiel rechtsboven > kies ‘Alle instellingen weergeven’
  • Ga naar E-mail > Ongewenste e-mail
  • Onder ‘Geblokkeerde afzenders en domeinen’:
  • Tik op de naam of het adres dat u wilt verwijderen
  • Tik op het prullenbakje/verwijderen
  • Tik op Opslaan

Op computer (outlook.com):

  • Ga naar www.outlook.com en log in
  • Klik rechtsboven op het tandwiel (instellingen)
  • Klik onderaan op ‘Alle Outlook-instellingen weergeven’
  • Ga naar ‘E-mail’ > ‘Ongewenste e-mail’
  • Onder ‘Geblokkeerde afzenders en domeinen’:
  • Zoek het adres dat u wilt verwijderen
  • Klik op het prullenbakicoon ernaast
  • Klik op Opslaan

Geblokkeerde afzender verwijderen op iPhone/iPad:

  • Ga naar Instellingen
  • Scroll naar beneden en tik op Mail
  • Tik op Geblokkeerde afzenders
  • Veeg een e-mailadres naar links en tik op ‘Verwijder’
  • De afzender is nu weer toegestaan

De precieze stappen verschillen per aanbieder, maar meestal vind u het zo:

  • Log in op uw webmail
  • Ga naar Instellingen / Opties
  • Zoek naar een onderdeel zoals ‘Veilige afzenders / Geblokkeerde afzenders’
  • Verwijder het adres of domein uit de lijst
  • Sla uw wijzigingen op

Gerelateerde artikelen