Bank-aan-huis-oplichting
Criminelen zijn heel creatief en inventief om wegen te vinden om aan uw bankgegevens te komen. Met die gegevens kunnen ze dan uw rekening leeghalen. En zo is er weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: bank-aan-huis-oplichting. Een oplichter belt en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter belt, kan het echte nummer van de bank zijn, maar is het niet! De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, of dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u langs moet komen (tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus wij komen naar u) om de problemen op te lossen of om uw pas of inlogapparaat op te halen. Sommige criminelen zijn zo brutaal dat ze zich een weg naar binnen weten te banen om zogenaamd even te helpen met uw computer.
Kijk voor meer informatie op de website van Veiligbankieren.nl
Hoe kan ik dit voorkomen?
Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze zeker nooit bij u ophalen. Trap hier dus niet in! Het is belangrijk dat u alert blijft, daarom helpt ANBO-PCOB u met een aantal tips. Wilt u deze tips ontvangen? Word dan lid. U krijgt dan toegang tot alle informatie op onze website, persoonlijk advies via het Adviesteam en hulp van onze vrijwilligers.
Bank- of betaalpas fraude
Er zijn verschillende vormen van bank- of betaalpas fraude, waaronder spoofing. Bij spoofing doen criminelen zich voor als iemand anders. Bijvoorbeeld iemand van uw bank, of van een energiebedrijf of de Belastingdienst. Spoofing vindt plaats met verschillende manieren.
Telefoonnummer spoofing: de oplichters gebruiken een ander telefoonnummer dat erg betrouwbaar lijkt. Bijvoorbeeld van een helpdesk waar u eerder contact mee hebt opgenomen. De oplichters doen zich voor als de helpdesk van een bedrijf. Ze proberen via een handig praatje dat u hen toegang geeft tot uw computer. Krijgt u een vreemd telefoontje? Dan zou dat een crimineel kunnen zijn!
Website spoofing: oplichters gaan zelfs zó ver, dat ze hele websites nabouwen. Zo maken ze bijvoorbeeld een website van een bank identiek na, zodat u denkt dat u op de officiële website zit. Hebt u uw gegevens ingevoerd op die nepwebsite, dan komen uw gegevens in de verkeerde handen terecht.
E-mail spoofing: een andere benaming hiervoor is phishing, een veel voorkomende vorm van fraude. Via een e-mail of telefoontje neemt de crimineel contact met u op. Denkt u dat u een mail van uw bank krijgt? Denk er dan om dat uw bank u nooit via een e-mail zal vragen om uw pincode of creditcardgegevens.
Het gebeurt ook nog weleens dat criminelen uw pincode afkijken. Bijvoorbeeld als u in de supermarkt bij de kassa afrekent. Op slinkse wijze stelen ze daarna uw bankpas, zodat zij voldoende gegevens in handen hebben om aan uw geld te komen. Deze vorm van fraude heet shouldering.