Wat is phishing | ANBO-PCOB

Wat is phishing?

Veiligheid

Hero background icon

Met phishing proberen criminelen via een e-mail toegang te krijgen tot vertrouwelijke persoonsgegevens, uw codes van uw bankrekening, mobiel bankieren of voor uw betaalkaarten. Proberen ze dit via een sms-bericht, dan heet het smishing. Een telefoontje om de gegevens te stelen heet vishing.

De criminelen proberen hiermee misbruik maken van uw identiteit, bankrekening en betaalinstrumenten. Ze proberen aan een kopie van uw paspoort, rijbewijs of bankpasje te komen, of aan uw wachtwoord en codes voor uw bankrekening(en). De valse berichten lijken afkomstig te zijn van bekende bedrijven en overheidsinstanties, zoals banken, de Belastingdienst, het CJIB of DigiD.

Hoe herken ik phishing?

Wilt u meer weten over phishing (nep mails) en hoe u deze vorm van oplichting kunt herkennen en voorkomen? Word nu lid van ANBO-PCOB. U kunt dan direct gebruikmaken van onze dienstverlening en profiteren van ledenvoordeel.

Phishing herkennen

U kunt nep mails/sms-jes/telefoontjes op de volgende manier herkennen:

Komt het bericht van een bank?

Een echte bank zal u nooit per e-mail of sms vragen om:

  • uw wachtwoorden, pincodes en andere beveiligingscodes
  • via een hyperlink naar een website te gaan die om beveiligingscodes vraagt
  • (een kopie van) uw betaalpas, creditkaart of inlogapparaat op te sturen.

Uw bank stuurt een nieuwe bankpas of een nieuw inlogapparaat automatisch naar uw woonadres. Een oude betaalkaart knipt u dwars door de vergulde chip en gooit deze weg. Banken vragen dan ook nooit om een oude betaalkaart of inlogapparaat op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven!

U kunt de banken helpen in de bestrijding van phishing door zo snel als mogelijk uw bank te melden als u vermoedt dat sprake is van fraude. 

Komt het bericht van de overheid?

De meeste overheidsinstanties sturen hun berichten via de Berichtenbox in Mijn Overheid. U krijgt dan vanuit MijnOverheid een melding dat u bericht hebt ontvangen van bijvoorbeeld de Belastingdienst. 

Mocht u toch rechtstreeks een melding krijgen? Neem dat voordat u iets doet, contact op met de betreffende instantie.

Wat kan ik doen als ik er toch in ben getrapt?

Bel direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Doe aangifte bij de politie via telefoonnummer 0900 - 8844 (lokaal tarief) of via de website van de politie.

Wilt u advies en/of hulp?

waar-kunnen-we-u-mee-helpen-adviesteam-anbo-pcob

Als u hieronder aangeeft waarmee u graag geholpen wordt, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op.

  • Stuur een mail naar adviesteam@anbo-pcob.nl
  • Bel met nummer 0348 – 46 66 88 (bereikbaar tussen 10:00 en 15:00 uur)
  • Vul het formulier in via onderstaande knop

Gerelateerde artikelen