Hoe herken ik phishing?
Wilt u meer weten over phishing (nep mails) en hoe u deze vorm van oplichting kunt herkennen en voorkomen? Word nu lid van ANBO-PCOB. U kunt dan direct gebruikmaken van onze dienstverlening en profiteren van ledenvoordeel.
Phishing herkennen
U kunt nep mails/sms-jes/telefoontjes op de volgende manier herkennen:
Komt het bericht van een bank?
Een echte bank zal u nooit per e-mail of sms vragen om:
- uw wachtwoorden, pincodes en andere beveiligingscodes
- via een hyperlink naar een website te gaan die om beveiligingscodes vraagt
- (een kopie van) uw betaalpas, creditkaart of inlogapparaat op te sturen.
Uw bank stuurt een nieuwe bankpas of een nieuw inlogapparaat automatisch naar uw woonadres. Een oude betaalkaart knipt u dwars door de vergulde chip en gooit deze weg. Banken vragen dan ook nooit om een oude betaalkaart of inlogapparaat op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven!
U kunt de banken helpen in de bestrijding van phishing door zo snel als mogelijk uw bank te melden als u vermoedt dat sprake is van fraude.
Komt het bericht van de overheid?
De meeste overheidsinstanties sturen hun berichten via de Berichtenbox in Mijn Overheid. U krijgt dan vanuit MijnOverheid een melding dat u bericht hebt ontvangen van bijvoorbeeld de Belastingdienst.
Mocht u toch rechtstreeks een melding krijgen? Neem dat voordat u iets doet, contact op met de betreffende instantie.
Wat kan ik doen als ik er toch in ben getrapt?
Bel direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Doe aangifte bij de politie via telefoonnummer 0900 - 8844 (lokaal tarief) of via de website van de politie.