Wat als ik mijn energierekening niet meer kan betalen? | ANBO-PCOB

Wat als ik mijn energierekening niet meer kan betalen?

Wonen

Hero background icon

De prijzen voor energie rijzen de pan uit. Veel mensen zitten of komen hierdoor in de financiële problemen. Wat kunt u doen als u de rekening niet meer kunt betalen?

Neem in ieder geval contact op met uw energieleverancier. Met de meeste leveranciers kunt u een betalingsregeling afspreken. Als dit niet lukt kunt u zich melden bij een schuldhulpverlener. Doe dit wel voor de uiterste betaaldatum van de rekening. Die vindt u op de betalingsherinnering. Als u zich heeft aangemeld bij de schuldhulpverlener krijgt u daarvan een bewijs.

Lees hieronder wat u met dit bewijs moet doen en lees meer over informatie wat u kunt doen als u wél wordt afgesloten. Ook leest u wat u kunt doen als u andere rekeningen niet meer kan betalen.

Het bewijs dient u zo snel mogelijk naar uw energieleverancier te sturen. De schuldhulpverlener laat weten of u wordt geholpen en tot die tijd mag uw leverancier uw contract niet beëindigen. Dat mag wel als u zich niet tijdig meldt bij een schuldhulpverlener of als uw verzoek wordt afgewezen. Als u wordt geholpen moet u zich aan de met de schuldhulpverlener gemaakte afspraken houden. Zolang u dat doet mag u niet worden afgesloten.

Meer informatie vindt u op de websites van de Rijksoverheid en Consuwijzer.nl

Daar vindt u ook informatie wat u kunt doen als u wél wordt afgesloten.

Kunt u ook andere rekeningen niet meer betalen?

Als u ook andere rekeningen niet meer kunt betalen dan kunt u bijvoorbeeld de‘geldfit test’doen. U kunt ook bellen met de gratis ‘geldfit-telefoon’ via 0800 8115 of naar het geldloket van uw gemeente.

Komt u er niet uit?

Neem dan contact op met het ANBO-PCOB Adviesteam. Onze deskundige medewerkers zijn iedere werkdag bereikbaar van 10.00 tot 15.00 uur via telefoonnummer 0348 46 66 88.

Gerelateerde artikelen