Toch onderzoek naar koopkracht pensioen
Lees meerOns standpunt over pensioen
Lees meerHulp bij uw belastingaangifte
Lees meerVragen en antwoorden Nieuwe Pensioenwet
Lees meerLees meer over de afdelingen
Afdelingen17 december 2024
Vorig jaar raakten 7.400 mensen ernstig gewond in het verkeer. 684 verkeersdeelnemers overleefden het ongeval niet.
Veel fietsers en dan vooral veel oudere fietsers (60-plus) zijn slachtoffer. Onder de verkeersdoden was 39% een fietser (270). Onder de ernstig verkeersgewonden was dat zelfs 70% (5.180). Over de afgelopen tien jaar stijgt het aantal omgekomen fietsers gemiddeld met 5% per jaar.
Dat blijkt uit cijfers van het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Ondanks dat de aantallen lager zijn dan in 2022 is sprake van een stijgende trend vooral bij het aantal ernstig gewonden. Het jaar 2022 is eigenlijk geen goede vergelijking, omdat in dat jaar veel meer slachtoffers te betreuren waren dan voorheen.
Volgens SWOV was meer dan de helft van de verkeersdoden in 2023 60 jaar of ouder (55%). Bij de ernstig verkeersgewonden was dat 58%. Zowel onder de verkeersdoden als onder de ernstig gewonden nemen de aantallen toe. Het aantal oudere verkeersdoden stijgt zo’n 3% per jaar en voor oudere fietsers is dit nog iets hoger: 5%. Dat Nederland vergrijst speelt in deze toename een belangrijke rol. Iemand op leeftijd zal bij een ongeval over het algemeen vaker en ernstiger letsel oplopen dan een jongere verkeersdeelnemer.
Wat verder aan de cijfers opvalt is dat de meeste doden vallen op zogenoemde lage snelheidswegen. Op 30 kilometer per uur wegen steeg het aantal verkeersdoden de afgelopen 10 jaren met 12%.
ANBO-PCOB vindt uiteraard dat ieder slachtoffer er één te veel is. Om de verkeersveiligheid te verhogen, vinden wij een pakket aan maatregelen nodig:
Direct naar
Lidmaatschap
Ledenservice
Advieslijn
Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?
Aanmelden