12 november 2024
Met de slogan ‘Pas op voor opzegdiensten! Opzeggen doe je zelf’ waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor betaalde opzegdiensten.
Als op internet gezocht wordt naar op ‘abonnement opzeggen’ komen er vaak partijen naar boven die dat voor u willen doen. Daar moet dan wel (flink) voor betaald worden. Veel mensen hebben niet in de gaten dat zij bij een zogheten opzegdienst zijn terechtgekomen. Abonnementen zijn uiteraard gewoon gratis op te zeggen bij organisaties zelf. In de campagne wijst de ACM consumenten op deze betaalde opzegdiensten en hoe u voorkomt dat u hier ongewild gebruik van maakt.
Op www.consuwijzer.nl/opzeggen staan tips over hoe u een opzegdienst herkent. Ook vind u er informatie over hoe u bij de desbetreffende organisatie zelf kunt opzeggen en een handige voorbeeldbrief.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “De afgelopen tijd kregen wij veel meldingen van mensen die onbedoeld een betaalde opzegdienst hadden gebruikt. Zij dachten gewoon gratis op te zeggen bij het bedrijf zelf. En schrokken toen de rekening volgde. Daarom waarschuwen we in deze campagne voor betaalde opzegdiensten. Opzeggen doe je zelf.”
Anneke Sipkens, directeur-bestuurder van ANBO-PCOB: “Het is onnodig en zonde van uw geld om een betaalde opzegdienst te gebruiken. We ondersteunen dan ook deze campagne van de ACM en roepen consumenten op: neem zelf even de tijd om op te zeggen bij het bedrijf, dat is gratis en vaak zo geregeld.”