Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap
Lees meer16 mei 2025
Mensen die gebruikmaken van verpleeghuiszorg of wijkverpleging zijn tevreden over de zorg die zij ontvangen. Dat blijkt uit een groot landelijk onderzoek van het Zorginstituut Nederland onder ruim 55.000 cliënten dat in 2024 is uitgevoerd.
De uitkomsten van de jaarlijkse meting geven niet alleen inzicht in wat goed gaat, maar ook waar nog ruimte is voor verbetering. Zo scoorde de vraag of de zorg op het afgesproken tijdstip komt, met een 8,0, het laagst. Het is belangrijk dat zorgorganisaties deze informatie gebruiken om te blijven leren en ontwikkelen.
In de verpleeghuiszorg gaven cliënten gemiddeld een 8,3 voor de zorg, gebaseerd op ervaringen van meer dan 2.200 locaties. Ook in de wijkverpleging zijn op alle negen gemeten onderdelen cijfers boven de 8 gegeven. Vooral de persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid bij de zorgverlener scoorden het hoogst: een 8,9.
Deze resultaten laten volgens het Zorginstituut zien dat zorgmedewerkers, ondanks alle uitdagingen in de sector, erin slagen om iedere dag weer mensgerichte en liefdevolle zorg te bieden.
Dit jaar wordt cliënttevredenheid onder het Generiek Kompas, kwaliteit van bestaan op een andere manier gemeten voor de wijkverpleging en verpleeghuiszorg gezamenlijk.
Direct naar
Lidmaatschap
Ledenservice
Advieslijn
Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?
Aanmelden