23 juni 2026
De Tweede Kamer heeft vandaag een motie van 50PLUS aangenomen, waarin wordt gevraagd om meer bekendheid en betere toegankelijkheid van de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO). Naar schatting 30 procent van de ouderen die recht hebben op deze regeling, maakt er geen gebruik van. Vaak is dat omdat mensen bang zijn er toch geen recht op te hebben en later te moeten terugbetalen. Daardoor leven mensen soms onnodig onder het bestaansminimum.
De AIO is bedoeld voor mensen die de AOW-leeftijd hebben bereikt, maar van wie het totale inkomen onder het sociaal minimum ligt. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor ouderen die geen volledige AOW hebben opgebouwd en weinig of geen aanvullend inkomen ontvangen. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) voert de regeling uit.
De AIO vult het inkomen aan tot het sociaal minimum. Daarbij wordt gekeken naar onder meer het inkomen, het vermogen, de woonsituatie en het inkomen van een eventuele partner.
Volgens ANBO-PCOB is het belangrijk dat ouderen goed worden geïnformeerd en eenvoudiger kunnen nagaan of zij recht hebben op de regeling. De AIO wordt namelijk niet automatisch toegekend. Juist dat laatste zou ANBO-PCOB graag anders zien. Daarom zijn wij al jaren voorstander van het direct verstrekken (ambtshalve toekennen) van het geld aan de mensen die daar recht op hebben. Zo hoeven zij niets aan te vragen, is angst voor fouten onnodig en wordt alles automatisch geregeld.
Soms zijn echter niet alle inkomens- en vermogensgegevens van iemand bekend bij de SVB. Bijvoorbeeld omdat mensen inkomen ontvangen uit het buitenland of daar vermogen hebben ondergebracht. Daarom is het ambtshalve toekennen van de AIO voorlopig nog niet mogelijk.
Zo ontvangt u regelmatig de nieuwste artikelen en updates van OuderENwijzer.
Direct naar
Lidmaatschap
Ledenservice
Advieslijn
Ons laatste nieuws en voordeel in uw mailbox?
Aanmelden