Zonder ouderen stort het vrijwilligerswerk in

Lees meer

Afdelingen ANBO-PCOB

Lees meer

ANBO-PCOB-lid mevrouw De Vries - Leven met gehoorverlies

Actief en betrokken
anbo-pcob-lid-gehoorverlies (1)
Hero background icon

Ongeveer een derde van de mensen in de leeftijd tussen 65 en 74 jaar heeft enige vorm van gehoorverlies. Dat betekent dat het een van de meest voorkomende gezondheidskwalen onder ouderen is. ANBO-PCOB-lid mevrouw De Vries is slechthorend en vertelt hoe we rekening kunnen houden met mensen met een verminderd gehoor.

Vanaf de leeftijd van vijftig jaar neemt het percentage mensen met slechthorendheid sterk toe. Slechthorendheid is een van de meest voorkomende chronische aandoeningen. Bij mevrouw De Vries (60 jaar) zit slechthorendheid in de familie. Al 17 jaar heeft zij last van evenwichtsstoornissen met steeds verder toenemende doofheid. Ze gebruikt verschillende apparatuur zoals gehoorapparaten, een Com Pilot en een Roger Pen zodat ze makkelijker gesprekken kan volgen. Ook kan ze dankzij haar apparatuur nog bellen, zolang mensen maar rustig praten en herhalen.

Raden

Slechthorendheid is op allerlei vlakken beperkend. Niet alleen bellen kost moeite, ook in levende lijve is een gesprek voeren een stuk lastiger. Iemand die niet goed hoort, moet vaak de gemiste woorden raden. Dat maakt bijvoorbeeld sociale bijeenkomsten een stuk minder leuk. Ook op straat voelen mensen met een slecht gehoor zich minder prettig omdat ze het verkeer niet goed horen aankomen.

Sinds de coronaperiode zijn bijvoorbeeld vergaderingen vaker online, vertelt De Vries. “Daar kan ik moeilijk aan meedoen.” En dat vindt ze misschien wel het ergste van slechthorendheid, dat het haar buitensluit. “Ik vind slechthorend zijn een ramp. Doof worden vind ik erger dan alles wat er verder aan mij mankeert. Nu er zoveel via internet gebeurt, kan ik het niet meer volgen. Terwijl ik ontzettend nieuwsgierig ben en graag op de hoogte blijf van alles in de wereld. Ik kan nu bijna nergens meer heen omdat er vaak geen ringleiding is.” Een ringleiding zorgt ervoor dat slechthorenden met een hoortoestel het geluid van een geluidsinstallatie kunnen beluisteren zonder storend omgevingsgeluid. Dat kan thuis met televisie en radio en in het openbaar in theaterzaal of kerkgebouw.

Leuker

Er zijn diverse kleine aanpassingen mogelijk die het leven van een slechthorende een stuk makkelijker en leuker kunnen maken. Geen achtergrondmuziek in winkels bijvoorbeeld. Zorg er ook voor dat er geen muziek aanstaat als iemand die slechthorend is bij u thuis komt. “Het belangrijkste is rustig en duidelijk praten”, vertelt ons ANBO-PCOB-lid. “Veel mensen gaan hard praten, maar dan lijkt het alsof het geluid tegen mijn hoorapparaten aan ‘ketst’. Het komt niet binnen. Houd ook rekening met de ruimte, hoe hol het is, hangen er gordijnen? Is er een vloerkleed? En, zorg dat mensen die minder goed horen uw mond kunnen zien bewegen. Dus geen hand voor de mond of uw gezicht de andere kant op houden. Of van ver weg praten.”

Mevrouw De Vries maakt graag gebruik van de chatfuncties bij bedrijven. “In plaats van te bellen met klantenservice is het veel makkelijker om te chatten of appen. En sinds vorig jaar is er de app 112NL waarmee mensen die slechthorend zijn en problemen hebben om te horen, contact kunnen opnemen met 112 via een chat.

Meer doen om een slechthorend persoon te helpen?

  • Vraag af en toe of de ander u wel goed heeft verstaan
  • Herhaal eventueel wat u heeft gezegd, zo nodig in andere woorden
  • Schrijf belangrijke zaken zo nodig in het kort op
  • Aarzel niet om mensen met gehoorproblemen aan te spreken (niet buitensluiten)
  • Lijkt iemand iets te hebben gemist, zorg dan dat diegene op de hoogte is
  • Als er (veel) tegenlicht is wordt het moeilijker om te zien wat iemand zegt
  • Veel mensen beginnen te lachen voordat een zin is afgemaakt. Dat maakt het lastiger om iets goed te verstaan
  • Indien mogelijk: zorg voor ringleiding. In de thuissituatie zal dat niet vaak kunnen, maar wel bij bedrijven en dergelijke.