Banken beloven betere dienstverlening voor niet-digitale klanten | ANBO-PCOB

Gratis webinars in oktober en november

Levenstestament, Testament en Digitale Nalatenschap

Lees meer

Banken beloven betere dienstverlening voor niet-digitale klanten

Betaalmiddelen

06 oktober 2025

Banken Geldzaken magazine ANBO-PCOB
Hero background icon

Dankzij aanhoudende inzet van ANBO-PCOB gaan de grootste Nederlandse banken concrete stappen zetten om mensen die niet (volledig) digitaal willen of kunnen bankieren beter te bedienen. In overleg met de banken en andere (belangen)organisaties zijn afspraken gemaakt om de dienstverlening voor deze groep te verbeteren.

De plannen van onder andere ABN AMRO, ING, Rabobank en ASN Bank omvatten onder meer: meer inzet van bankmedewerkers die aan huis ondersteuning bieden, een vereenvoudigd telefoonmenu en snellere toegang tot een persoonlijk medewerker. Ook wordt personeel beter getraind om rekening te houden met minder digitale klanten.

Miljoenen mensen

Volgens beleidsadviseur Inkomen Eric Brendel speelt ANBO-PCOB een actieve rol in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), het overlegplatform waarin belangen van consumenten, bedrijven en banken samenkomen. Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat er miljoenen mensen zijn die hun bankzaken niet zelfstandig digitaal kunnen uitvoeren.

Vanaf vandaag, maandag 6 oktober, tot en met zondag 12 oktober is het de Week van de Toegankelijkheid, georganiseerd door Ieder(in), koepelorganisatie en landelijk netwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte. ABN AMRO speelt in op deze week en organiseert in diezelfde periode de Week van Toegankelijk Bankieren. Naast ANBO-PCOB haken daarbij ook partners aan als ouderenmigrantenorganisatie SOMNL, computerhulp SeniorWeb en Seniorennetwerk Brabant-Zeeland.

Signalen of klachten

Hoewel banken al sinds 2023 werken aan het programma ‘Toegankelijk Bankieren’, concludeert ANBO-PCOB dat de resultaten tot nu toe nog te bescheiden zijn. Daarom hebben de banken afgesproken dat zij tot ten minste 2030 extra inspanningen zullen leveren om kwetsbare groepen te ondersteunen. ANBO-PCOB zal de voortgang nauwgezet volgen en leden oproepen om signalen of klachten te melden. Dat kan via contact@anbo-pcob.nl.

Het complete interview met Eric staat in de meest recente editie van ons magazine OuderenWijzer. Het is nu ook terug te lezen op onze website.

Ontvang het laatste nieuws in uw mailbox

Meld u aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Mevrouw met laptop close-up | ANBO-PCOB
Hero background icon

Gerelateerde artikelen